Home Vardag Att planera in vilotid

Att planera in vilotid

by Joanna Halvardsson

Nedsatt arbetsförmåga

Som jag skrivit om tidigare så har jag sjukersättning på 50% (sjukpensionär). Anledning till det är att min arbetsförmåga är nedsatt pga av alla mina diagnoser, Aspergers syndrom, Bipolär sjukdom typ 2 och Psoriasis artrit. Varför jag inte kan jobba 100 % är för att jag jobbat 100% på 50% tid. Skulle jag jobba 100% på papperet så skulle jag jobba 200%, det klarar ingen i längden. Jag behöver de där 50% för att återhämta mig.

Många saker på gång

Jag har väldigt många saker på gång samtidigt. Jag jobbar 25% med mitt egna företag, där jag föreläser, bloggar och frilansar lite. Jag är även webbmaster till speedwayföraren Ludvig Lindgren (De timmarna lägg på mitt företag). Sen har jag en anställning på Elitled på den resterande tiden.

Planera in vilotid

När jag föreläser så får jag ofta frågan hur jag får ihop allt. Det är ett litet pusslande då jag måste räkna varenda timma jag jobbar för att inte gå över 50%. Men med hjälp av vuxenhabiliteringen har jag hittat en metod som funkar för mig. Jag planerar in vilotid i min kalender. För att det ska bli tydligt så använder jag två färger i min kalender, blått tar energi och vitt ger energi. Det ska vara lika mycket vitt som blått under en vecka. Sen får man vara lite realistisk för tex speedway både ger och tar energi.

En lugn kväll i soffan

Vad är vilotid för mig? Det är en fråga jag får ofta får när jag föreläser. För mig betyder vilotid att jag låser in mig i lägenheten själv och chillar med Baby. I går skrev jag att jag skulle ha en lugn kväll i soffan, för det stod i min kalender. Så blev det också, gårdagen bestod av skumbad, mys i min nya pyjamas och chillande framför Musikhjälpen. Du har väl inte missat min insamling? Kolla in den här och var med och gör skillnad.

planera in vilotid

You may also like

Leave a Comment