Aspiepower Media

Lucka 2: Vilket stöd behövde jag för att klara skolan

2 

För mig är det ganska tydligt hur viktigt stödet i skolan var.  
När vi fick våra betyg inför jullovet i 8:an, så hade jag fem IG-varningar, jag gick skolan på medeltiden;)
På den tiden användes IG, G, VG och MG som betyg. Jag hade alltså fem stycka Icke godkänd.
I febuari får jag min diagnos och får helt plötsligt den hjälp och stöd jag alltid behövt men inte fått, då vi inte hade diagnosen på papperet. 
Och i juni slutar jag nian med godkänt i alla ämnen.
I mitt fall var det så att jag var tvungen att ha diagnosen på papperet för att få stöd. 
Två veckor innan diagnosen sattes var BUP med och sa vilket stöd jag behövde men det gick inte, sen sattes diagnosen och då helt plötsligt gick det. 
Och jag klarade skolan på samma villkor som mina klasskompisar.
Stödet jag behövde: * Mindre klass under vissa lektioner:
Det var förmåga störningsmoment i en stor klass och jag hade svåra koncentrationssvårigheter. * Uppdelade prov:
Min arbetsförmåga var väldigt ojämn, både över olika ämnen men även från dag till dag. 
Tex räknade jag gymnasiematte redan i sjuan men var värdelös på Engelska. 
Men vissa dagar fungerade det inte alls och jag var lika dålig i matte som jag var engelska fast jag egentligen inte är det. 
Detta hade vissa lärare svårt att förstå, så här ojämn kan man ju inte vara och jag uppfattades som lat fast jag just då kämpade mer än någonsin.  
 Ibland behövde jag uppdelade prov för att jag inte orkade att sitta och koncentrera mig så lång tid.  
Hade jag en bra dag så räckte de med att jag gjorde 10 frågor, gick ut och gick ett varv runt skolgården och sen kom in och gjorde tio frågor till.. och fortsatte så till provet var klart. 
Andra dagar funkade inte detta så fick jag gör halva provet på förmiddagen och andra halvan på eftermiddagen. 
När jag mådde som sämst funkade inte det heller så kunde vi dela upp provet så jag gjorde det under flera dagar. 
Vissa kanske tänker ”Men gud va fuskigt då kunde ju du öva på provet i flera dagar och få bättre resultat”, men det fanns inte energin till vi glada att energin ens räckte till att göra provet. Och bara för att jag har en NPF-diagnos och måste göra det annorlunda så uppfattas det som fusk. 
Men tycker ni också att det är fusk om vi skulle plocka av mig mina glasögon och tvinga mig att göra provet? 
För det är ju orättvist att jag har glasögon och inte alla mina klasskompisar.
Nej så skulle man aldrig tänka, en synskadad måste ju ha glasögon för att se.
Men det är orättvist när ett barn med NPF måste ha hjälpmedel för att få en fungerande vardag, underligt tycker jag! Nej så skulle man aldrig tänka, en synskadad måste ju ha glasögon för att se.

* Muntliga prov:
Jag har väldigt svårt att veta om jag uttrycker mig i text så personen som rättar provet förstår att jag menar det jag menar, så jag får godkänt. 
Detta resulterade i att jag kunde skriva en A4 sida som svar på varje fråga, för att jag skulle vara säker. Men det tar ju väldigt mycket energi, både för mig och den som ska rätta provet. 
Så det blev enklare att göra provet muntligt för då kunde läraren säga ”Bra Joanna, nu har du svarat på frågan nu tar vi nästa”.
*Skriftliga och muntliga instruktioner: 
I framförallt högstadiet och gymnasiet är skolan ganska fri, man får göra många val och det kan kännas skönt.
Men det är det inte alltid om man har en NPF-diagnos, jag måste veta exakt vad jag ska göra för att komma i gång. 
Och då funkar det inte med instruktioner som ”Ni ska skriva om ett land, det ska vara klart någon gång v 44 och innehålla några sidor”…. 
För mig måste det se ut så här: ”Du ska skriva om USA, det ska vara klart 10 oktober ( då är jag troligen klar 5 oktober) och ska innehålla tre A4 sidor”. 
Jag vill inte ha massa val och frihet jag vill veta exakt vad jag ska göra. 
Jag behöver både muntliga och skriftliga instruktioner och att läraren satte sig bredvid mig och startade mig.
 
* Kopia på lärarens anteckningar:
Som jag skrev ovan, jag behöver både skriftliga och muntliga instruktioner.
Men oftast  skriver läraren på tavlan och man ska skriva av och ”vanliga” elever kanske kan tänka ”jag skriver lite av de  här och lite av de där så förstår jag”… 
Men det gjorde inte jag så jag skrev av ALLT som stod på tavlan, även låt stå som kan stå i hörnet av tavlan för att inte städerskan ska sudda. 
Jag var tvungen att skriva av allt för att vara säker på att jag kom i håg och förstod allt när jag kom hem.
Men det tar mycket tid och energi att göra detta och att plocka ner tavlan och bära med sig den hem var ju inget alternativ;) 
Men då kom någon smart person på att läraren har inget superminne, de har oftast en fusklapp och varför inte kopiera upp den så jag kan bära med mig tavlan hem utan att göra det bokstavligt talat;)

]]>

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *