Deprecated: Hook custom_css_loaded is deprecated since version jetpack-13.5! Use WordPress Custom CSS instead. Jetpack stöder inte längre anpassad CSS. Läs WordPress.org-dokumentationen för att lära dig hur du tillämpar anpassade stilar på din webbplats: https://wordpress.org/documentation/article/styles-overview/#applying-custom-css in /customers/0/3/5/joannahalvardsson.se/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6078 juli 2013 – Aspiepower Media
Aspiepower Media

En dag i rättvik

Dagens spenderades i Dalarna.
Först ett stopp i Vansbro hos gammel mormor och morfars grav, sen ett stopp i insjön och sen slutmålet Classic car week i Rättvik. En bild säger mer än tusen ord… IMG_6214 IMG_6215
IMG_6216 IMG_6219 IMG_6220 IMG_6221 IMG_6222 IMG_6227 IMG_6228 IMG_6229 IMG_6231 IMG_6233 IMG_6239 IMG_6242 IMG_6244 IMG_6256 IMG_6264 IMG_6269 IMG_6271 IMG_6279 IMG_6298
IMG_6303 IMG_6307 IMG_6312
IMG_6317
IMG_6331 IMG_6333 IMG_6335 IMG_6337
IMG_6346

]]>

Gästinlägg- Självhjälp, att bygga upp sitt självförtroende

För att bygga upp sin självkänsla gäller det att lära sig tänka positivt om sig själv. Många ungdomar idag har väldigt svårt för det. Allt fler ungdomar mår dåligt och jag tror att väldigt mycket av det grundar sig i dåligt självförtroende och framför allt dålig självkänsla. Många ungdomar rent utsagt mobbar sig själva varje vaken minut. Vem skulle inte må dåligt av sådan psykisk tortyr? Många fastnar i ett negativt tänkande,” Jag är då dålig, jag är så ful och Jag klarar ingenting”. Då gäller det att försöka bryta dessa tankar. Man måste tänka ”hjälper det mig att tänka såhär?” ”är det verkligen sant att jag inte kan någonting?”
Man måste försöka analysera och reflektera om det negativa man tänker verkligen är rimligt och om det stämmer. Många med dålig självkänsla försöker bygga upp den genom att få bekräftelse eller snälla kommentarer från andra människor. Man sätter ofta en väldigt hög press på sig själv och man vill gärna över prestera för att bli ”bäst”.
Men med detta kommer man ingen vart. För den dåliga självkänslan finns kvar i botten och hur mycket beröm och snälla kommentarer man än får så kommer den dåliga självkänslan förr eller senare göra sig påmind igen. Den enda vars snälla kommentarer och beröm som egentligen räknas är den som kommer från dig själv
.
För att må bra och vara trygga i sitt jag måste vi lära oss att inte mobba oss själva. Det krävs mycket övning och tålamod för att kunna bygga upp sin självkänsla. Men det går. Först och främst måste man lära sig att känna igen och skriva ner de självkritiska tankarna och förstå i vilka situationer som dessa tankar uppkommer.
Nästa steg är att lära sig förstå varför dessa tankar inte stämmer och börja ”försvara dig själv”. När du till exempel får en tanke om att du är värdelös så måste man tvinga sig själv att tänka att det är en orimlig tanke. Att man faktiskt inte är värdelös utan man har faktiskt gjort många bra saker.
Sedan kommer vi till det allra viktigaste steget för att bygga upp sin självkänsla. Att berömma sig själv! Att lära sig tycka om sig själv, sätta värde på det man gör och att lära sig tycka om sig själv för precis den man är både inuti och utan på.
För att klara detta steget finns det små knep man kan ta till.

  • Skriv upp fem saker du gillar hos dig själv varje kväll innan du ska sova på en lista. Det kan vara allt ifrån din ögonfärg till din förmåga att ta hand om djur. I början kan det vara svårt att komma på fem saker. Om du inte kommer upp i fem saker så gör det ingenting. kritisera inte dig själv om du inte når upp till målet direkt.
  • Klanka inte ner på dig själv om du gör ett misstag. Alla människor gör fel i bland och det är på det viset vi lär oss. Ibland gör man fel men det gör inte att vi ÄR fel.
  • Säg något snällt till dig själv varje gång du ser en bild av dig. Här kan du ta användning av din lista med positiva saker du skrivit.
  • Börja varje morgon och avsluta varje kväll med att försöka se dina positiva sidor. till exempel att du är snäll, omtänksam, trevlig, artig, generös, och pålitlig.
  • Försök att vara mer positiv överlag. Börja varje dag med att förvänta dig att bra saker kommer hända. Lägg märke till att som är bra. Till exempel att solen skiner, du ser ett sött djur, Det är din favoritmat i skolan eller att du får se ett avsnitt av en bra tv-serie. Ju mer du fokuserar på dessa bra saker desto bättre kommer du att må. Detta kan du också lägga till i din lista genom att skriva upp fem saker som varit bra med dagen.
    Många gör misstaget att låta en negativ händelse förstöra en hel dag, så varför inte vända på det och låta en positiv sak göra dagen jättebra?
Slutligen
  • Jämför dig inte med andra. Den enda du någonsin ska jämföra dig med är dig själv. Du kan inspireras av andra. Men du ska inte känna dig sämre än någon annan bara för att dem kan något bättre än vad du kan. Alla är vi olika bra på någonting och de flesta av oss är aldrig bäst i någonting. Det innebär inte att vi är sämre än andra.
Gör man dessa övningar varje dag så tränar man upp sitt självförtroende. Många tror att självkänsla är något man föds med. Men så är det inte. Självförtroende är något man måste träna upp och fortsätta att träna för att ha kvar. Efter ett tag går det på mer automatik. När man tränat sig länge nog tänker man positiva tankar istället för negativa.   ImageProxy.mvc Detta inlägg är skrivet av: Sara
]]>

Insjön

]]>

Vansbro

Glass paus i Vansbro och ett stopp hos gammel mormor och morfar

]]>

1 2 3 29