Boka mig som föreläsare

Våga prata om psykisk ohälsa

Mina speedwaybilder

Inspiration Vardag

Nya vinterskor

Tagit det lugnt

Jag kände mig hängig i går men i dag känner jag mig ännu hängigare. Har ont i hela kroppen. Har ont i halsen och det känns tungt att andas. Och sen urinvägsinfektion på det. Så jag bestämde mig för att jobba hemifrån i dag men har bara orkat med någon timma. Men innan helgen är slut så har jag förhoppningsvis orkat jobba de fyra timmar jag har kvar. Jag hade aldrig klarat att jobba 50% om jag inte haft möjligheten att få göra så här när kroppen inte vill samarbeta. Sen får vi hoppas att även Försäkringskassan förstår det, väntar fortfarande på svar från dom.

Jag köpte nya vinterskor i dag

Henrik är här och vi har legat i soffan och kollat på film hela dagen. Men vi tog en tur till Bergvik för att handla och jag köpte ett par nya vinterskor som jag såg på Skopunkten i går. Rosa och fluff kan det bli bättre?;)
Har du köpt något på Black Friday?

vinterskor

Vardag

Dag 23 med 600 mg Seroquel

I dag är det dag 23 med 600 mg Seroquel

I dag är det dag 23 med 600 mg Seroquel. Jag har inte skrivit någon uppdatering på medicinen på några dagar nu. Anledningen till det är att den nu stabiliserat sig och att det inte händer så mycket. Jag känner fortfarande ganska stabil men får fortfarande ångest i bland men det är hanterbart.

Problem med sömnen

Största problemet är sömnen och att jag äter för mycket sömntabletter och att jag måste sluta upp med det innan jag blir beroende. Ska till läkaren på måndag så vi får se vad han hittar på. Jag tror att vi ska börja trappa ner igen eftersom det här var en tillfällig dos men jag är inte säker.

Biverkningar

Jag ska även ta upp att jag fått mer biverkningar av den här dosen. Jag drar på mig mycket vätska och känner mig som en vandrande vattenballong typ. Sen är jag även förstoppad, mer än vanligt (Har IBS). De här är biverkningar jag har i vanliga fall och jag kan stå ut med så länge jag mår bra, men skulle inte palla att ha det så här hela tiden. Sen är det ju inte hälsosamt att samla på sig för mycket vätska, så vi får se vad han säger.

Känner mig redo för att sänka igen

Jag tror att jag är redo för att sänka dosen igen, men det är ju lite svårt att veta innan man testat. De är ju de där med sömnen som är största problemet. Mitt förslag är att vi ska sänka till 400 mg och testa att ha den som min standarddos (hade 300 mg förut). Vi får se på måndag vad som händer.

Dag 23 med 600 mg Seroquel

Vardag

Dots Charge – Håll koll på ditt psykiska mående

Dots Charge – En app som hjälper dig att hålla koll på ditt mående

För några veckor sedan hittade jag appen Dots Charge och blev så himla glad. Jag har testat flera olika appar för att skriva stämmningsdagbok. Men de flesta är på engelska och alldeles för krångliga. Därför blev jag glad när jag loggade in och såg hur enkel men bra den här appen är.

För dig som lever med bipolär sjukdom eller depression

Dots Charge är en app för dig som lever med bipolär sjukdom, depression eller bara vill ha koll på ditt psykiska mående. Du fyller enkelt i varje dag hur du mår och på bara 20 sekunder så får du en överblick över hur ditt mående sett ut över en längre tid. Även du som anhörig kan använda appen för att få en bättre överblick.

Så här funkar appen:

Du fyller i stämningsläge, minnesfunktion, ångest, irritabilitet och koncentrationssvårigheter. På alla finns alternativen: Normalt- inga begränsningar, Lindrig- små begränsningar i vardagen, Måttlig- Stora begränsningar i vardagen och Svår- kraftiga begränsningar i vardagen.

 Dots Charge

När du fyllt i allt så trycker du på registrera och då kan du se hur ditt mående sett ut över tid.
Appen är under utveckling och fler funktioner kommer tillkomma under tidens gång.

Dots Charge är värd pengarna

Appen kostar 49 kr/månad och jag tycker att det är ett helt okej pris. Jag har testat den i snart två veckor nu och jag är beredd att betala den summan. Då jag får en bättre överblick och förståelse för min sjukdom och för att jag får allt i mobilen. Det är skönt att slippa hålla reda på massa papper. Sen kan jag enkelt visa upp appen för min läkare så även han får en bättre helhetsintryck. Just nu finns appen bara till android men snart finns den även till Iphone så gå in på hemsidan och anmäl dig så kommer du få uppdateringar om när det är dags!

Vardag

Trött och hängig

Känner mig trött och hängig i dag

I dag har jag jobbat på Elidialog sen åkte jag hem och körde ett skypemöte med en samarbetspartner. Ni kommer läsa mer om det i morgon för jag har tidsinställt ett inlägg om deras produkt. Hoppas att ni gillar den lika mycket som mig.

Annars har jag inte gjort så mycket i dag. Känner mig inte alls särskilt pigg är trött och hängig, fast jag sov bra i natt. Så ligger här i soffan och ser på tv och dricker varm choklad.

Känner mig trött och hängig i dag

Psykisk ohälsa/diagnoser Självskadebeteende Vardag

Mina strategier för att inte skada mig själv

I går var det ju som sagt 1 år och 4 månader sedan jag skadade mig själv för sista gången. Många har undrat hur jag gjort för att lyckas. Den största skillnaden sedan förut är att jag i dag har strategier för hur jag ska göra när impulsen kommer. Så här nedan tänkte jag dela med mig av mina strategier för att inte skada mig själv.

Mina strategier för att inte skada mig själv

Mina strategier för att inte skada mig själv….

 

Förut:

Jag visste inte vilka tecken jag skulle kolla efter.

Nu:

Jag är medveten om vilka små tecken jag ska kolla efter för att veta att jag är på väg att svänga.


Förut:

Jag tog inte lugnande för jag gillade inte biverkningarna och då kraschade jag djupare.

Nu:

Jag tar lugnande innan det är försent. Jag har fått Zyprexa som smälter på tungan så jag får effekt efter ca 15 minuter.


Förut:

Jag var rädd för ångest.

Nu:

Ångest är obehagligt men jag vet att det inte är farligt och kommer gå över.


Förut:

Jag berättade inte för mina nära och kära att jag mådde sämre för jag ville inte störa. För jag trodde att störde fast jag inte gjorde det.

Nu:

I dag vet jag att jag inte stör och att de vill att jag ska prata med dom så de kan finnas där på rätt sätt.


Förut:

Jag bar runt på alla känslor tills jag exploderade.

Nu:

I dag har jag en låst blogg där jag skriver av mig, som bara speciellt utvalda personer kan läsa.


Förut:

Jag blev apatisk och la mig i sängen när jag fick ångest.

Nu:

Jag försöker göra något när jag känner att jag håller på att få ångest tex ta en promenad.


Förut:

Jag kände mig väldigt ensam, fast jag egentligen inte var det.

Nu:

Jag tar fram min Ludde-mössa. Jag kan svika mig själv, för det är enkelt att förlåta sig själv. Men det känns värre att svika dom som bryr sig om mig. Mössan påminner mig om att jag aldrig är ensam hur ensam jag än känner mig.


Förut:

Jag ringde inte till psykiatrin förrän det var försent, för jag kände att de ändå inte kunde hjälpa mig.

Nu:

Är det okontrollerbart så ringer jag och ber om hjälp hos psykiatrin. I bland kan det ta tid men jag vet att det finns hjälp att få.