Vardag

Lucka 7: Tips för sömnlöshet

* Drick varm choklad- haha jag brukar utnyttja den här för kan ju typ aldrig sova så drick varm choklad varje kväll. Och det måste ju vara den som gör så jag somnar tillslut;)

* Hela tiden pratas det om att mobilen ska läggas bort när man ska sova och bla bla bla. Men ett tag spelade sudoku på mobilen i sängen och 80% med gångerna somnade jag med mobilen i handen. Alla är vi olika och min hjärna var tvungen att  behöva jobba lite för att jag skulle kunna stänga av den.

* Lyssna på musik du gillar, har blivit tvingad till att lyssna på allt från Mozart till ljud av delfiner och jag blir bara stressad av sådant. Jag tror att du ska lyssna på musik DU gillar och som gör dig avslappnad, oavsett om det är hårdrock eller dansband.

* Acceptera faktumet att du inte kan somna eller att du kommer att få lite sömn inatt. Du kommer att få en jobbig dag imorgon men det kan lösas till viss del med kaffe och dylikt. Det är inte hela världen! Genom att acceptera detta faktum tar du bort moment-22 stressen man får. Man blir stressad över att man inte kan somna och kan inte somna för att man är stressad. Strunta i att försöka. När det är helt omöjligt att somna brukar jag gå och lägga mig i soffan och se på tv, oftast somnar jag där tillslut.

* Tyngdtäcken- Jag har haft ett kedjetäcke på 8 kg i 8 år men nu har jag fått ett fibertäcke på 6 kg. Dom finns i flera olika modeller och tyngder, är du intresserad fråga en arbetsteurapet på psykiatrin, Vuxenhab, Vårdcentalen eller Vuxenhab (lite olika vilket län du hör till)

* Mediciner. Ibland är sömnmediciner nödvändiga. Jag är ganska skeptisk till sömntabletter då de är vanebildande men en läkare sa en gång: “Vad mår du mest dåligt av? Att bli lite beroende av mediciner eller att bara sova 4 timmar per dygn i två månader?” Lever man tex med Bipolär sjukdom så kan sömntabletter vara nödvändiga i perioder för att man inte ska riskera att kliva in en mani.Jag äter i dag insomningstabletter i minsta dosen vid behov.

No Comments

    Leave a Reply