Okategoriserade Psykisk ohälsa

Detta bör du som jobbar inom Försäkringskassan tänka på när du möter personer med NPF-diagnos

Tillsammans med mina följare på Facebook har jag nu gjort en tredje lista.
Denna till personal på Försäkringskassan.
Jag har sammanställt mina läsares kommentarer och det är deras formuleringar.
Ni hittar listan till sjukvården här.
Ni hittar listan till kommunen här.
Och listan till Arbetsförmedlingen här.

 

Detta bör du som jobbar inom Försäkringskassan tänka på när du möter personer med Asperger och ADHD:

– När ni ringer ska ni vara förberedda så ni kan besvara mina frågor. När jag frågade: ”Vad betyder det att prövas mot hela arbetsmarknaden?”, var svaret: ”Du ska prövas mot hela
arbetsmarknaden.” Ingen förklaring i övrigt. Jag vet fortfarande inte vad det innebär för mig. – Vara tydliga och konkreta. Personer med Asperger  kan ha svårt att läsa mellan raderna. Säg exakt vad dom vill ha för information och vad man ska göra.

– Säg inte ”om EN STUND”, ”NÅGRA papper” , säg exakt vad du menar.

– Tro inte att alla är likadana, vi är alla olika med olika färdigheter, känslor och reaktioner, precis som alla andra.

– Det är bra att ni har alla er blanketter på nätet, men varför inte har en liten video där det visar hur man fyller i dessa.

– Erbjud flera sätt att få kallelser  tex sms/mail.

– Skicka gärna sms/mail och påminn om tider och vad som händer.
”Nu har vi fått in din blankett”
-”Din nya handläggare heter….”

– ”Ditt ärende kommer att ta si och så länge”

– Även om många saker funkar i mitt liv så fungerar inte allt.

– Var ärlig och hålla det ni lovat och lova inte saker ni inte kan hålla.

– Bara för att vi kan prata för oss och det ser ut som vi förstår så betyder det inte att vi alltid gör det.

– Fråga gärna om de undrar nåt, och lyssna på vad vi svarar, annars behöver ni inte fråga.

– Det är många personer med NPF-diagnoser som har svårt att ringa myndigheter för att det är krångligt och för att dem har dåliga erfarenheter sedan tidigare. Hela ansvaret för kontakten får inte bara ligga hos personen.

– Det som funkar hos en person behöver inte nödvändigtvis funka med nästa.

– Man måste i samspel hitta ett system som fungerar.

– Berätta vilka rättigheter jag har och vilka hjälpmedel jag har rätt till.

– Sitt inte och vänta på att personen tar initiativ, utan se till att hålla kontakten aktiv.

– Tvinga inte en person med Asperger att ha ögonkontakt om den inte vill det.

– Var tydliga utan att förminska och dumförklara oss.

– Försök undvika papper och måste de fyllas i så hjälp till eller visa färdiga exempel på hur man kan fylla i.

– Det är väldigt jobbigt att hela tiden byta handläggare. Sker detta berätta det för mig så fort som möjligt och berätta vem som är den nya.

– Undvik förändringar om det går.
– Skriv ner vad man pratat om, vad vi kommit överens om och vem som gör vad.

– Ha inte brandövnings när ni vet att ni ska ta emot en personer med Asperger, vi gillar inte hastiga förändringar.

– Säg inte ”det här kommer du klara av” när jag försöker förklara att jag inte gör det.

– Kalla inte diagnosen för sjukdomar eller säga att ”du lider av…”

– Att vi kan ha en toppen dag ena dagen men nästa inte ta oss ur sängen.

– Det hjälper inte att skälla, ge oss i stället råd för hur vi ska göra så saker blir bättre.

– Alla människor är UNIKA oavsett diagnos eller ej.

Uppdatering: Kul att det här inlägget har fått sådan uppmärksamhet! Det märks att det är ett ämne som berör många! Och självklart ska man bemöta ALLA människor med respekt och tydlighet men vara extra noga när man möter människor med NPF-diagnos som tyvärr kan vara extra utsatta.

försäkringskassan

Foto: Försäkringskassan.se

No Comments

    Leave a Reply

    %d bloggare gillar detta: